2012. október 14., vasárnap

Birsalmasajt

Sokáig gondolkodtam, mi legyen az októberi Befőzünk! alkotásom. Egyszer csak tálcán, akarom mondani, kosárban kínálta magát a megoldás: hatalmas adag birsalmát kaptam ajándékba. Birsalmasajtot készítettem belőle, megszórtam dióval, bár a fotón ez pont nem látszik. Még száradnia kell, de nem bírtam tovább kóstolás nélkül nézegetni, így hát ma délután vágtam belőle egy szeletet, ez látható a képen.

Birsalmasajt



Az érett birsalmákat negyedekbe vágom, magházuktól megtisztítom, és héjával együtt forró vízben puhára főzöm. Szűrőkanállal kiszedem, és szitán áttöröm. (Említettem már, hogy nem szeretek passzírozni? :) ) 
Az áttört gyümölcsöt lemérem, és egy kiló anyagra 80 dkg cukrot számolok. Az áttört gyümölcsöt széles lábasban addig főzöm, míg olyan sűrű nem lesz, hogy kevergetés közben látni lehet a lábas alját. Hozzáadom a cukrot, és nagy lángon 10-15 percig folyamatosan kevergetve tovább főzöm, amíg porcelán tányérra cseppentve a teteje hamar megbőrösödik. Akkor van készen, amikor a csepp szinte azonnal megköt a tányéron. Hideg vízzel kiöblített formákba töltöm (őzgerinc, muffin, kis jénai, stb). Némi durvára tört diót szórtam kiöntéskor a masszába, de lehet vékonyra vágott mandulát is.
Másnap sütőpapíros tálcákra borítom a formákból a birsalmasajtot, és száraz helyen 2-3 hétig szikkasztom, időnként megforgatva. Utána folpackba csomagolva száraz helyen tárolom fogyasztásig.

1 megjegyzés:

  1. Én még előtte állok, de hamarosan megcsinálom. Nagyon szeretjük!
    Paszírozás helyett én húsdarálón ledarálom. Nem lesz annyira pépes, de nem is kell annyit vesződni vele.

    VálaszTörlés