2012. augusztus 17., péntek

Házi hamburger

Margaret Mitchell "Elfújta a szél" című regénye Pulitzer-díjat kapott, a történetet David O. Selznick vitte filmre, 1939-ben mutatták be a mozik. A színes, amerikai film az egész világon elsöprő sikert aratott. 
A cselekmény az 1860-as években kezdődik, főhőse Scarlett O'Hara, mindennek alfája és omegája Tara, a családi birtok. Észak és Dél harcának mégsem Atlanta felperzselése az igazi tragédiája, hanem Scarlett magánélete. 
Számtalanszor láttam a filmet, és olvastam a regényt. És soha nem értettem, hogy a gyönyörű, lázadó és szenvedélyes Scarlett mit szeretett annyira a se hús-se hal Ashley Wilkes-en... Ők ketten tűz és víz, a férfi gyenge, átlagos és konvencionális. Közvetve ő az oka, hogy ez a szép és okos nő képes volt kétszer is rosszul férjhez menni. Amikor Ashley feleségül vett valaki mást, Scarlett hozzáment Ashley sógorához. Bosszúból. A férj hamarosan elesett a háborúban, nem sokkal később Scarlett a felesége lett Frank Kennedy kereskedőnek, a húga (!!) vőlegényének. Anyagi megfontolásból. Mondhatnám, ő a fekete özvegy: a második férjét halálra késelik az utcán. 
Rhett Butler, aki a drámai helyzetekben rendre felbukkan, és megmenti, kisegíti a nőt, majd olyan váratlanul, ahogyan érkezett, eltűnik, ekkor kéri meg Scarlett kezét, mondván: "Nem várhatok mindig arra, hogy éppen két férj között legyen." Összeházasodnak, de nem boldogok. Ashley Wilkes láthatatlan harmadikként ott kísért ebben a kapcsolatban. Hosszú, küzdelmes évek után Rhett elengedi Scarlettet. És itt jön a dráma: az asszony ekkor döbben rá, hogy régesrég Butlert szereti, Ashley távoli emlék csupán. De már késő. Az elkésett vallomásra Rhett válasza ennyi: "Frankly my dear, I don't give a damn". (Őszintén szólva, kedvesem, fütyülök rá.)
Butler kapitány életét jótékony homály fedte végig, egy-két apró közjátékot leszámítva. A rejtélyes kapitány, aki katona, ügyeskedő vigéc, és örök Casanova egy személyben. Az amerikai polgárháború idején a legváratlanabb helyeken és időben bukkan fel. Vajon ki volt valójában ő, akit a filmvásznon Clark Gable tett halhatatlanná? Ez a kérdés másban is felmerült. Donald McCaig tizenkét éven át írta regényét, mely úgy illik Margaret Mitchell "Elfújta a szél"-jéhez, mint kagyló egyik héja a másikhoz. A címe: Rhett Butler. A kapitány életét mutatja be, azt, hogy honnan jött, hol és miként élte meg és túl az amerikai polgárháborút. McCaig regénye szerint Scarlett volt a NŐ Rhett Butler számára, önmagával küzdve szerette őt az első pillanattól kezdve. Az írói szabadság jegyében a szakítás után a házasok újból kibékülnek. Rhett belebetegszik abba, hogy elhagyta Scarlettet, akinek hívó szavára végül hazatér. Tarán a nagy ház porig ég, de van erejük és hitük a folytatáshoz.
Hosszú regény, nagyjából 600 oldal, és letehetetlen. Mielőtt belefogtam az olvasásba, készítenem kellett két napra valami elemózsiát. Olvasás közben ugyanis főzni nem szeretek, ám enni muszáj. Mivel az 1800-as évek közepén - amikor a regény játszódik -, már ismerte Amerika a hamburgert, gondoltam, tökéletes lesz nekem is. Na, nem valami gyorséttermi "kitudjamivanbenne" burger. Hanem házi. Íme:

Házi hamburger

Újhagymával és plusz paradicsommal

Donald McCaig : Rhett Buttler


Én magam készítettem a hamburgerzsemléket Limara receptjét alapul véve, a fasírtot és a tzatzikit saját kútfőből. A szokásokkal ellentétben nem használtam fejes salátát, augusztus közepén meglehetősen életszerűtlen lenne a felbukkanása, igazi saláta kora tavasszal és szeptemberben kapható. A multiknál zacskóban kapható salátakeverékektől ódzkodtam, ezért került a hamburgerembe tzatziki. :))

Hozzávalók 9 db hamburgerhez:

A tzatzikihez:
1 db kígyóuborka
2 gerezd fokhagyma
1 kis doboz natúr joghurt

Az uborkát megmosom, meghámozom, lereszelem - a végeit levágom, nem használom fel a keserű íz miatt. Besózom a reszelt uborkát, és 10 percre félreteszem. A joghurtot kis tálba öntöm, hozzáadom az áttört fokhagymát, és alaposan eldolgozom benne. Az uborkát kinyomkodom, hogy távozzon belőle a nedvesség, és belekeverem a fokhagymás joghurtba. Felhasználásig lefedve hűtőbe teszem.

A zsemlékhez:
2 dl langyos tej
2 evőkanál cukor
1 teáskanál só
40 ml olaj
1 tojás
100 g natúr joghurt
60 dkg liszt
2 dkg élesztő

1 tojás a kenéshez

A hozzávalókat egy mély tálba teszem, és kézi robotgéppel 8-10 perc alatt magas fokozaton tésztát dagasztok. Lisztezett deszkán 9 felé vágom a tésztát, a darabkákból gombócokat formálok, és sütőpapíros tepsire teszem őket. Hagyom duplájára kelni a zsemléket. Ez most könnyen ment, mert a konyhában meleg volt, sütemény illatozott a sütőben. Ahogy mondani szokták, meleg csákányváltással cseréltek helyet a tészták, mire elkészült a süti - egy másik poszt témája lesz később -, megkeltek a zsemlék. Lekentem őket felvert tojással, és 18 perc alatt 180 fokon készre sütöttem őket.

A fasírthoz:
50 dkg darált marhahús
50 g natúr krémsajt
bors
bazsalikom
lestyán
kakukkfű
pirospaprika
2 evőkanál zsemlemorzsa
1 szál újhagyma

bő olaj a sütéshez

A húst a fűszerekkel, a krémsajttal, a zsemlemorzsával és a felkarikázott újhagymával formázható masszává gyúrom, majd 9 db lapos húspogácsát sütök ki belőle bő, forró olajban.

Minden készen áll, már csak össze kell rakni a házi hamburgert. Kettévágok egy hamburgerzsemlét, négy karika paradicsomot teszek bele, erre jön egy marhahúspogácsa, majd két evőkanál tzatziki, és a zsemle teteje. 
A bolti krémsajtot és a natúr joghurtot leszámítva minden összetevő házilag készült. Az eredeti hamburgerben salátalevél, húspogácsa, hagymakarika, ketchup és mustár van. Az enyémben, mint fentebb írtam már, tzatziki van saláta helyett, hisz utóbbinak nincs szezonja. Szelet sajt helyett krémsajt, melyet a húspogácsába tettem, szintúgy, mint a hagymakarikát kiváltó újhagymát. Ketchup helyett friss paradicsomból vágott karikákat használtam. A mustár kimarad, mert hamburgerben nem szeretem.
Ha szabad önmagam dicsérni, a hamburger by Rubin isteni finom!! :) Illik hozzám, illik Donald McCaig : Rhett Butler című regényéhez. És abszolút megérdemli az én kis remekművem, hogy benevezzem egy játékra. Dizájn Menza : Egy doboz élete 2. forduló . A feladat: készen vásárolható termékek reprodukálása. A házi hamburger belefér ebbe a kategóriába.
Megéri kipróbálni, hamar elkészül, és klasszisokkal finomabb a gyorséttermi hamburgernél.

5 megjegyzés:

  1. Én is megsütöttem Limara hamburgerzsemléjét :D A receptben irt 40 ml olaj, nem 40 g olajként volt megadva? :O

    VálaszTörlés
  2. Andi, nem követtem szóról szóra Limara receptjét. :))) Kézi robotgéppel dagasztottam - ő kenyérsütőgéppel -, én 1x kelesztettem a tésztát - ő 2x. :)) És 40 ml olajat használtam.:))

    VálaszTörlés
  3. Szuper ez is! Én az angol muffinból szoktam késziteni,isteni:)) Az elfújta a szél ,pedig örök szerelem nálam,30-évvel ezelőtt tudtam beszerezni a könyvet,és vagy 6 x ,ki is olvastam.A filmmel is igy vagyok:))

    VálaszTörlés
  4. Rokonlelkek vagyunk, Böbe? :)))
    Szétnéztem a neten hamburgerzsemle ügyben, és a legtöbb helyen Limara receptjéből dolgoznak, ezért választottam én is ezt. :))

    VálaszTörlés
  5. Látom, ebben a hónapban is termeltél bőven... :) De mivel most nagyon éhes vagyok, egyből a klassz hamburgereden akadt meg a szemem, most ez úgy, de úgy lecsusszanna nekem, hogy csak na! :) Nagyon gusztán kínálja magát ezen a szalvétán... :P

    VálaszTörlés