2017. szeptember 2., szombat

Sacher torta

Régóta terveztem a Sacher torta elkészítését, sok receptet elolvastam hozzá a neten. S persze kóstolás emlékeim is akadnak: ettem már száraz kakaós piskótát Sacher gyanánt, és szaftos étcsokoládésat is. Ez utóbbi után kutakodtam online, mert azt egyszerűen nem hittem el, hogy egy 185 éve nemzetközi hírű, bécsi desszertcsoda kommersz. (És tényleg nem az, házilag is reprodukálható a közel eredeti íz és állag.)
A Sacher torta az Osztrák-Magyar Monarchia cukrászati vívmányainak egyike. A legenda szerint Karl Sacher bécsi cukrász 1832-ben Metternich herceg kérésére tervezte meg és készítette el. Később Sacher fia, Eduard továbbfejlesztette a receptet. A védjegy a bécsi Hotel Sacher tulajdonában van, jellegzetes csokoládépecsétes fadobozban árulják a titkos recept szerint sütött tortát.
Egy, a Sacher családból nemrég kiszivárgott, német nyelvű, kézzel írott receptre bukkant az egyik blog szerzője, tőle vettem át a leírást, amiből megsütöttem a híres süteményt. Megéri kipróbálni, higgyétek el! (Egészben esélyem sem volt fotózni, olyan hamar elfogyott. Az utolsó szeletet "kaptam le", hogy meg tudjam mutatni nektek.)





Hozzávalók 1 db 22 cm-es tortaformához:

Piskóta:
6 db tojás
15 dkg vaj
15 dkg 70-80% kakaótartalmú csokoládé
11 dkg liszt
3 dkg holland kakaópor (mindenképp cukrozatlan legyen!)
1 csipet só
10 dkg cukor

Csokoládé glazúr:
6 ml víz (5 evőkanál)
12,5 dkg 70-80% kakaótartalmú étcsokoládé
3 dkg holland kakaópor (cukrozatlan)
12,5 dkg cukor

A töltéshez és a kenéshez:
2-3 dl házi sárgabarack lekvár

Vajjal kikenem a tortaformát. A sütőt előmelegítem 160 fokra. 
Elkészítem a piskótát. A vajat a cukorral habosra keverem. A mikróban megpuhítom (de nem olvasztom folyósra) a csokoládét, és a cukros vajba forgatom. A tojások sárgája szintén ebbe a masszába kerül. A tojásfehérjéket egy csipet sóval kemény habbá verem, és a csokoládés masszába óvatosan beforgatom. A kakaóporral kevert, átszitált lisztet is hozzáadom. 

A tortaformában készre sütöm, a recept szerint 35-40 perc alatt, de nálam elég volt 32 perc. Tűpróbával ellenőriztem, jó-e. Hústűt szúrtam a tésztába, és nem ragadt már. Kiszárítani nem szabad! 2 percet vártam, miután kivettem a sütőből, aztán tompa végű késsel meglazítottam a tortakarikát a tészta körül, levettem, és rácsra borítottam a tésztát. Hagytam teljesen kihűlni.

A kihűlt piskótát hosszában félbevágtam, és a mikróban megforrósított sárgabarack lekvár felével megkentem az alsó lapot. Ráraktam a felsőt, és a maradék forró lekvárral megkentem a torta oldalát és a tetejét. Szilikonecsetet használtam. Könnyű vele dolgozni, és a mosogatása is egyszerű.

A baracklekvárról pár mondatot szólnék. Ha valóban lekvár, szép sima lesz a torta teteje. Ha héjastól volt ledarálva a gyümölcs befőzés előtt, mint az enyém is, akkor picit darabos. Ennek a jelentősége abban áll, hogy lekvárra kenve csodaszép, tükörsima lesz majd a rákerülő csokoládé glazúr. Ha dzsem jellegűvel kenjük, picit érdesebb, rusztikusabb lesz a felület. (Lásd a fotón.) Az élvezeti értékből ez semmit nem von le, de aki tökéletességre törekszik (én nem :) ), az gondosan válassza ki a lekvárt.

Szóval, lekvárral meg- és bekenve a torta, jöhet a glazúr.
A hozzávalóit egy lábasba tettem, és a tűzhelyen - nem gőz felett - takaréklángon feltettem főni. Nagyjából 15 perc alatt készül el. Folyamatosan keverni kell közben. Sötét, fényes, egynemű massza lesz. Figyelni kell, hogy ne égjen sem meg, sem le. Ha túl sűrű lenne - a csokoládé és a kakaó minősége, valamint a hozzávalók pontos kimérése sokat számít -, lehet hozzá 1-2 kanál vizet adni. Nem túl sokat, hogy ne legyen folyós! Érdemes kanalanként adagolni a plusz vizet, és elkeverni a glazúrban, mielőtt továbbit adnánk hozzá, hogy lássuk, mennyire lazította fel.

A glazúrt egyszerűen ráöntöttem a tortára. Nagyon szépen terül, nem kell egyengetni, sem elsimítani. Csodaszép, tükörfényes lesz a torta tetején. Az oldalán is szépen lefolyik, ezt lehet célszerszámmal körben rásimítani, vagy csak hagyni a maga módján lefolyni. A végeredmény szép lesz így is, úgy is.
A tortát rácson kentem meg a lekvárral, és ott is vontam be a glazúrral, a rács alá pedig tettem egy tálcát, hogy kíméljem a pultot a lecseppenő mindenféléktől.

Akár azonnal fogyasztható a torta. Egy óra elteltével azonban még különlegesebb gasztronómiai élményt nyújt. Addigra a külső, megszilárdult csokoládéréteg alatt kialakul egy vékonyabb, folyós csokoládéréteg, a lekvárral átitatott csokoládés tészta pedig szaftos-puha marad ebben a burokban.
Egyáltalán nem tettem hűtőbe, az egy óra várakozási idő alatt sem. Pontosan a csokoládés tészta miatt, nehogy megkeményedjen. Szobahőmérséklet ideális neki. 
És egy 22 cm átmérőjű torta nem is tart sokáig, pár szelet az egész, minek hűteni arra a kis időre? :)

Érdemes a Sacher torta nyomába eredni, és megsütni otthon! Próbáljátok ki, megéri! 

A receptet itt találtam.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése