2013. november 12., kedd

Fedák torta

Szívesen nyúlok vissza régi receptekhez. Korábban meséltem már Vízvári Mariska szakácskönyvéről itt. Újfent ebből a kötetből választottam édességet. A Fedák torta könnyen elkészíthető, egyszerű ízvilágú. Gesztenyepüré tejszínhabbal és csokoládéval, így lehet összefoglalni az ízét. Persze, sütni azért szükséges.
A torta Fedák Sári (1879-1955) színésznő kedvenc süteménye volt. Fedák Sári a XX. századi magyar színjátszás egyik legnagyobb operett primadonnája volt. Humorát, anekdotáit mindenki szerette és élvezettel hallgatta. Rendkívül aktív személyiség volt, ugyanakkor önmaga legnagyobb szakmai kritikusa.
Szenvedélyesen szerette az édességeket, fogyasztani és elkészíteni egyaránt.
Vízvári Mariska feljegyezte a pályatársnője nevét viselő tortát, ebből a receptből készítettem el magam is.

Fedák torta


Hozzávalók a tortához:
30 dkg cukor
8 tojás
30 dkg cukrozott gesztenyemassza
10 dkg csokoládé
5 dkg őrölt, hámozatlan mandula
5 dkg szitált zsemlemorzsa
1,5 dl tej

A töltéshez: 3 dl tejszín

A díszítéshez: gesztenyemassza és csokoládé

180 fokra előmelegítem a sütőt, egy 26 cm átmérőjű tortaformát készítek a kezem ügyébe, és összeállítom a tésztát az alábbi módon.
A tojások sárgáját a cukorral habosra keverem. A gesztenyemasszát 1,5 dl tejjel sűrű péppé főzöm, hozzákeverem a csokoládét, a mandulát, morzsát, és a 8 tojás felvert habját. Óvatosan összeforgatom a cukros tojássárgájával. A tortaformába öntöm (nem kell kikenni semmivel, á la nature mehet bele), és 30 percig sütöm. Érdemes tűpróbát tartani, akkor jó a tészta, amikor a beleszúrt tűre már nem ragad rá.)
Teljesen kihűtöm, aztán kettévágom. Nagyon puha tészta, óvatosan vágom. 
3 dl tejszínből kemény habot verek, ezt töltöm a két tésztalap közé.
A torta díszítésében eltértem az eredeti recepttől. Vízvári Mariska úgy írja, a tortát bevonjuk csokoládémázzal, és csokoládéba mártott gesztenyegolyókkal díszítjük. Nálam a torta tetejére került csokoládémáz, hagytam az oldalán szabálytalanul itt-ott lefolyni kicsit. Annyi gesztenyegolyót tettem rá, ahány szeletesnek szántam a tortát.
Tálalásig hűtőben tartottam. Olyan gyorsan elfogyott, hogy nem maradt időm lefotózni szeletben, de megígérem, legközelebb pótolni fogom. :)

2 megjegyzés: