2016. augusztus 24., szerda

Rumos zöld dió befőtt

Még június közepén vállalkoztam a zöld dió projektre. Két hetes művelet, cseppet sem bonyolult, inkább a dió szurkálása, és a 10 napos áztatás igényel sok időt. A végeredmény nagyon finom, és különleges lesz. Mindenhol a sima változatot látom, én jó minőségű barna rummal fokoztam a hatást. :)
5 kiló zöld diót kaptam ajándékba, azt dolgoztam fel. Nem olcsó mulatság, tekintve hogy mezőgazdasági oldalakon 1500 Ft-ért kínálnak egy kiló zöld diót, ehhez jön még a cukor, a fűszerek ára, és ha rummal készítjük, még az is kiadás. De megéri, nagyon megéri! :)

Hozzávalók:
1 kg zöld dió
3 evőkanál ecet
1 kg cukor
4 dl víz 
1 citrom héja
7-8 szem szegfűszeg
1 üveg (7 dl) jó minőségű barna rum

Mielőtt bármi mást teszünk, kesztyűről gondoskodjunk. Nagyon fog a dió, sárgás-barnás leve azonnal megszínezi a bőrünket, szóval az óvatosság jogos. Javaslom a vastagabb gumikesztyűt, amit takarításkor használunk, mert ez kevésbé szakad, nem lyukad - ellentétben vékony társával.

A megmosott zöld diót alaposan megszurkálom hústűvel. Egy nagy lábasba teszem, annyi meleg vizet öntök rá, amennyi ellepi, és 10 napig áztatom, reggel-este cserélve rajta a vizet. A vízcseréhez is célszerű kesztyűt húzni, az áztatóvíz is erősen színez.
A 11. napon ecetes vízben puhára főzöm a diót, nagyjából 2 óra alatt. Hústűvel ellenőrzöm, elég puha-e. Ecetes víz: 1 liter vízre 3 evőkanál ecetet számítok. 
Leszűröm, lecsepegtetem a diót.
Cukorszirupot főzök az alábbi módon: 1 kiló puha dióhoz 1 kiló cukrot és  4 dl vizet számítok. Felforralom a szirupot, a rajta képződött habot kanállal vagy teaszűrővel leszedem a tetejéről. 
A sziruphoz adom a citromhéjat és a szegfűszeget, aztán az egészet a lecsepegtetett dióra öntöm a lábasba.
5 percig forralom a szirupos diót, majd 24 órán át állni hagyom. Célszerű lefedni az edényt, nehogy beleessen-belerepüljön valami. 
Másnap és harmadnap 1x-1x felforralom a szirupos diót. Az utolsó forralás után kiszedem a diót, és üvegekbe rakom. Ilyen ráncos, kis fekete golyók lesznek: 




Leszűröm a szirupot, és még forrón a diókra kanalazom úgy, hogy minden üveget csak 3/4-ig töltök. Ezután felöntöm barna rummal az üveget peremig, és azonnal rácsavarom a fedelet. 
Jó minőségű rumot használtam, 5-7.000 Ft táján már lehet elfogadhatót venni. A sütőrum, felejtős, mondanom sem kell, hogy miért, igaz? 

Üvegbe zárva így néz ki a rumos zöld dió befőtt: konkrétan semmi nem látszik belőle. Karácsonyig hagyom állni, utána megmutatom kettévágva a diószemeket, és beszámolok az ízről. :) Biztosan lesz zöld diós receptem is. 


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése