2013. február 2., szombat

Somlói tekercs

A somlói galuska Gollerits Károlynak, a Gundel étterem főpincérének ötlete volt az 1950-es évek végén. A megvalósítás érdeme a Gundel cukrászáé,  Szőcs József Béla cukrászmesteré. Az 1958-as brüsszeli világkiállításon nagy sikert aratott és szakmai díjat nyert ez a desszert. 
Sima, diós és kakaós piskótából készül tejszínhabbal és csokoládéöntettel. Ettem már galuska formára szaggatva, kóstoltam kockára vágott süteményként, étteremben találkoztam palacsinta változattal.
A héten készült nálam somlói, és szó szerint csavartam rajta egyet: somlói tekercset készítettem.

Somlói tekercs

Hozzávalók:
6 tojás
6 evőkanál kristálycukor
6 evőkanál liszt
1 csomag sütőpor
1 teáskanál vaníliakivonat
1 teáskanál reszelt citromhéj
2 evőkanál durvára tört dió
1 evőkanál kakaópor
fél dl rum
2 dl tejszín
3 kocka étcsokoládé
3 dl tej
fél csomag főzés nélküli csokoládépuding

A tojások sárgáját habosra keverem a cukorral, a fehérjékből kemény habot verek, és összekeverem a kétféle anyagot. A lisztet összeszitálom a sütőporral.
A tojásos-habos masszát három adagra osztom, a sütőporos lisztet szintén háromfelé szedem. 
Az egyik adag tojásos-habos masszába beleszitálom az egyik adag lisztet, hozzáadom a reszelt citromhéjat és a vaníliakivonatot.
A másik adag tojásos-habos masszába beleszitálom a másik adag lisztet, és hozzákeverem a durvára tört diót.
A harmadik adag tojásos-habos masszához szitálom a kakaóporral elkevert lisztet.
Előmelegítem a sütőt 180 fokra, egy 20x30 cm-s tepsit kibélelek sütőpapírral, és a háromféle tésztát belekanalazom úgy, hogy csíkos tésztát kapjak. Nekem négy csíkra volt elegendő ez a tésztamennyiség: 1 sima, 1 kakaós, 1 diós és még 1 kakaós részre futotta.
Megsütöm a tésztát 180 fokon, kb. 20 perc alatt, tűpróbával ellenőrzöm, hogy biztosan készen van-e.
Még melegen, sütőpapírral együtt nedves konyharuhára teszem, és felcsavarva hűtöm ki - mivel kis tepsit használtam, egyet tudtam rajta hajtani, aki nagyobb tepsibe teszi a tésztát, jobban fel tudja tekerni.
A kihűlt tésztáról lehúzom a sütőpapírt, és a belsejét bőven meglocsolom a rummal. 
Habbá verem a tejszínt, belereszelem a csokoládét, és megtöltöm vele a tekercset. 
A pudingport a tejjel csomómentesre keverem, és kanállal a tésztára csurgatom.
Hűtőbe teszem 2-3 órára, hogy összeérjenek az ízek. Tálaláskor még lehet a tányérokra csokiöntetet és tejszínhabot adagolni, ha valaki "szaftosabbra" szeretné.
Elégedett vagyok a somlói tekerccsel, nagyon finom lett. Rummal locsolt, puha, háromféle tészta, diódarabok, vanília - és citromíz, csokoládéöntet, tejszínhab - ez a desszert elronthatatlan! :)

1 megjegyzés: